5.2.2020 - 16:45

Kajaanin Tervakanavan soutunäytökset

Tervakanavan soutunäytöksiä järjestetään lauantaisin heinäkuun aikana. Näytösten kesto on noin 1 h ja niihin on vapaa pääsy (säävaraus). Kesän 2020 Tervakanavan soutunäytökset ovat PERUTTU!

Kajaanin suuret kosket, Koivu- ja Ämmäkoski, olivat pahimmat esteet tervansoutajien viedessä tervalastinsa Ouluun. Veneiden lastit jouduttiin kuljettamaan kaupungin ajureilla koskien ohi ja rahtimaksut muodostivat jopa 2/3 kuljetuskustannuksista Kuhmosta Ouluun. Kuljetusolosuhteiden parantamiseksi oli esitetty vaatimuksia. Hyrynsalmen kirkkoherra Johan Wegelius anoi keisari Aleksanteri I:ltä lupaa sulkulaitteiden rakentamiseksi Ämmäkoskeen omistamiensa sulkulaitteiden yhteyteen. Anomus hylättiin v. 1822. Lupa keisarilta saatiin v. 1825.

Kajaaninjoen kanavointi ja kanavien rakentaminen aloitettiin vuonna 1836 ja työ valmistui lopullisesti vasta 11 vuotta myöhemmin. Kanavien kautta kulki alkuvuosina 6000 – 10 000 tervatynnyriä/v ja enimmillään 1900-luvulla 24 000 tynnyriä/v. Rautateiden valmistuttua 1904 tervakanavan käyttö hiipui ja sulut suljettiin liikenteeltä 1.1.1915. Koivukosken sulku purettiin ja Ämmäkosken sulku täytettiin maalla. 1980-luvun alussa Ämmäkosken sulku on kunnostettu museosuluksi.

Kesäiset Tervakanavan soutunäytökset ovat kuuluneet Kajaanin kesään jo vuodesta 1984 alkaen. Soutunäytöksissä Kajaanin Harmonikkakerhon musisoinnin lomassa Kajaanin Matkailuoppaat kertovat Tervakanavan historiasta ja Erä- ja kalakavereiden hoitaessa soudun ja sulutuksen. Näytösten turvallisuudesta vastaavat SPR:n päivystyspartio ja Kainuun Urheilusukeltajat ry.