20.7.2017 - 14:59

Kajaanin opastetut kesäkierrokset viikolla 30

Kreivitär Kristina Stenbock uudessa rooliasussa Kajaanin Rantapuistossa. Kuva Marja-Leena Kemppainen
Kesä tuo katukuvaan myös Kajaanin matkailuoppaiden roolihenkilöitä, jotka kertovat monenlaisia tarinoita menneiltä ajoilta. He ovat esiintyneet vuosien ajan kaupungin eri tapahtumissa, opastuskierroksilla ja tilauksesta monenlaisissa juhlissa.

Opastettu kävelykierros maanantaina 24.7. Kajaanin taidemuseo ja Kajaanin Raatihuone

Kävelykierroksen käyntikohteina ovat raatihuone ensin ja sitten Kajaanin taidemuseon kesänäyttely. Kajaanin vanhin ja arvokkain rakennus raatihuone on palvellut valmistuttuaan v.1831 monenlaisissa tehtävissä hallinnon ja oikeuden käytössä ja äänestyspaikkana useita vuosia. Raatihuone jäi tyhjilleen v.1985. Sen jälkeen tämä arvokas empirerakennus perusteellisesti kunnostettiin. Elias Lönnrot seuran puheenjohtaja Lasse Lyytikäinen kertoo raatihuoneen nykykäytöstä ja Elias Lönnrotista. Kajaanin taidemuseon kesänäyttelyssä pääsemme tutustumaan taidegraafikko Juho Karjalaisen töihin museonjohtajan opastuksella. Säräisniemellä syntynyt graafikko ja kuvataideopettaja Juho Karjalainen on palkittu kansainvälisillä ja kotimaisilla palkinnoilla. V. 2005 hänet nimettiin taiteilijaprofessoriksi. Juho Karjalaisen monissa teoksissa on Oulujärven kainuulainen järvimaisema: mies, vene ja ruuhi. Työt ovat puhuttelevia.

Kierros alkaa maanantaina 24.7.2017 klo 18.00 Pietari Brahen patsaalta Kauppatorilta ja kestää noin 1,5 tuntia. Vapaa pääsy.  Järj. Kajaanin Matkailuoppaat ry.

Opastettu kiertoajelu tiistaina 25.7. Impilinna - karjakot, sota ja tämän päivän kuulumiset

Impilinna (Kirkkoahontie 115, Kajaani) Seppälän entisen karjanhoitokoulun päärakennus ja sen puutarha on kunnostettu 20-luvun rakennusperintöä kunnioittaen entiseen loistoonsa. Impilinnan pystytystöihin ryhdyttiin marraskuussa 1927 Seppälän maamieskoulun läheisyyteen silloisen ”viitostien” varteen. Seppälä, Kainuun vanhin ammatillinen oppilaitos, on perustettu vuonna 1897. Toisen maailmasodan (1939–1945) aikana tietopuolisella karjanhoitokoululla osin myös maamieskoululla toimi 15.4.1940 saakka Lieksasta jäämerelle ulottuvan rintaman esikunta Vilho Tuompon esikuntana. Venäläiset pommittivat Seppälää 27.12.1939. Seppälä on ollut osa Kainuun ammattioppilaitosta vuodesta 1997, nykyään se on osa Kainuun ammattiopiston YRITYSAMISTA. Siellä järjestetään monipuolista luonnonvara- ja ympäristöalan koulutusta sekä aikuisille että nuorille. Tutustumme Osuuskunta Seppälän Impilinnan toimintaan, puutarhaan sekä alueen muihin palveluihin. Kuulemme myös 15. - 16.9. pidettävästä Nälkämaan markkinat – koulutuksella kylläiseksi  -tapahtumasta.

Lähtö tiistaina 25.7.2017 klo 18.00 Kaupunginteatterin kiertoajelubussipysäkiltä.  Kierrokselle mahtuu mukaan 50 osallistujaa, ilmaiset liput jaetaan paikalle tulojärjestyksessä. Kesto 2 tuntia.  Vapaa pääsy.  Järj. Kajaanin kaupunki ja Kajaanin Matkailuoppaat ry.

Opastettu hautausmaakävely keskiviikkona 26.7.  1800-luvun nuoria kaupunkilaisia

Kajaanissa oli 1800-luvun alussa asukkaita vain 330 ja lopussa noin 1200. Suomen suuriruhtinaskunta oli Venäjän keisarikunnan autonominen osa vuosina 1809–1917. Kajaanin kaupunki sai tuolloin huomattavan osan tuloistaan tervakaupasta. Maantie etelästä valmistui 1825, vesistöt olivat edelleen tärkeitä kulkureittejä. Kajaaninjoen vapaana virtaavat suuret kosket ja Oulujärvi koituivat monen nuoren kohtaloksi. Polvilan venekuntaa kohtasi onnettomuus kirkkoveneen kaaduttua Sipisen virtaan helluntaina 1839. Elias Lönnrot, hänen veljenpoikansa Calle (Kaarle), ylioppilas Janne Krank, Polvilan renki Jahvetti Leinonen ja palvelijatar Beata Bisi olivat paluumatkalla kirkosta, kun vene töksähti kivelle. Vene kaatui ja kaikki joutuivat uimasilleen. Ylioppilas Krankin ja rengin onnistui pysytellä kiinni emäpuussa, kunnes heidät pelastettiin. Lönnrotille rakas veljenpoika Kaarle ja palvelijatar hukkuvat. Lönnrot pelastui vaivoin rannalle, mutta tapahtumat jättivät syvät haavat miehen sieluun.

Petäisenkosken murhenäytelmä tapahtui kirkastussunnuntaina 1888. Joukko nuoria oli palaamassa Onnen ja autuuden saareen tekemältään retkeltä. Ylilastissa ollut vene kaatui ja kahdeksan nuorta hukkui. Hukkuneiden keski-ikä oli vain hiukan yli 19 vuotta, nuorin oli alle 12-vuotias tyttönen.

Kajaanin seurakunnan ja Kajaanin matkailuoppaiden järjestämä jokivarren Vanhan hautausmaan kierros alkaa keskiviikkona 26.7.2017 klo 18.00 siunauskappelista, jossa on urkumusiikkia ja kappelin esittely. Kierroksen kesto on noin 1,5 tuntia. Kävelyyn sopivat kengät jalkaan. Kierrokselle on vapaa pääsy. Järj. Kajaanin seurakunta ja Kajaanin Matkailuoppaat ry

Lisätietoja Kajaanin Matkailuoppaat ry
Puheenjohtaja Ritva Kemppainen, puh 044 500 4471, kemppainen.ritva(at)gmail.com
24.7. Rauha Roiha, puh. 044 250 8616
25.7. Heli Luhtaniemi, puh. 050 553 5966
26.7. Riitta Auer, puh. 040 538 8043

Kreivi ja rouva uusissa asuissa Pietarin-päivänä torilla

Tänä vuonna Kajaanin Matkailuoppaat ry sai Kajaanin kaupungilta avustuksen kreivipariskunnan uusien pukujen hankkimiseen, ja puvut sai tehdäkseen Eeva Ipatti Ebbasta. Puvut valmistuivat nopeasti ja sopivasti Pietarin-päiväksi, jolloin kreivi rouvineen esiintyy niissä ensimmäistä kertaa.

Eeva Ipatti löysi asujen kaavat lontoolaisesta Victoria ja Albert -museon kaavakirjasta, ja hän kertoo olevansa hyvin kiinnostunut keskiaikaisista asuista ja niiden valmistamisesta. Puvut on suunniteltu monikäyttöiseksi, ne sopivat useammalle henkilölle ja pitävät talvella lämpimän ja vaatekerroksia vähentämällä käyvät myös kesäsäähän.

Eeva Ipatti kertoo, että pukujen materiaalit on harkiten hankittu viimeisen päälle. Puvut valmistettiin sametista, pitseistä, silkistä, villasta ja monenlaisista nyöreistä, jotka kiertävät rouva Brahen pukua ympäriinsä. Puvuissa loistavat barokin ajan vahvat värit, arvokkaan tummat, mutta hillityt.  Uuteen asuun pukeutuminen on helppoa, se onnistuu kreivittäreltä nyt ilman pukijaa eli ”hovineitiä”.

Tervetuloa Pietarin-päivänä tapaamaan Kajaanin matkailuoppaiden roolihenkilöitä!