12.3.2020 - 16:07

Kajaanin Mamselli voitti Gastro Helsinki -messuilla kouluruokakilpailun

kajaanin-tiimi-1-teija-vas-hanna-taru.jpg
Kajaanin Mamselli osallistui Gastro Helsinki -messuilla kouluruokakilpailun finaaliin 11.3.2020. Kilpailijat olivat mukana Lehtikankaan monitoimitalo Kajaani -joukkueella, jossa olivat mukana tuotantovastaavat Hanna Ojalehto ja Teija Partanen sekä ateriapalvelusuunnittelija Taru kemppainen. Kouluruokakilpailu on valtakunnallinen ja se käytiin jo viidettä kertaa.

Kouluruokakilpailun tavoitteena on tuottaa vastuullisia, lapsille maistuvia ja samalla ravintovaatimukset täyttäviä reseptejä sekä nostaa kouluruoan ja tekijöiden arvostusta. Uudet reseptit annetaan kaikkien suomalaisten koulujen käyttöön. Kajaanin tiimin menussa tuomareille tarjoiltiin uunimakkaraa
perunapedillä & dippikasviksilla, fisuburgeria ja aurinkoista sosekeittoa välimeren pastasalaatilla & 4- viljan sämpylällä.

Finaalissa olivat mukana  myös Helsingin, Kuopion, Mäntsälän, Rauman ja Vantaan tiimit, jossa näytettiin miten kouluruokaa voi uudistaa ja muokata nykyajan lasten makua vastaamaan. Koululaisista ja ruoka-alanammattilaisista koostuva lähes 20-henkinen arvovaltainen tuomaristo maisteli ja arvosteli kaikki
kilpailureseptit.

Tuomariston puhemiehenä toimineen Mia Kettusen mielestä Mamsellin voittajajoukkueella näytti olevan tahtoa makuvoittoon. Hän kertoi että kasvissosekeitot pitävät pintansa ja ne vaan toimivat edelleen kouluruokien TOP 10:ssa. Tuomaristokin löysi paljon hyvää sanottavaa Kajaanin aurinkoisesta
sosekeitosta. Mia Kettunen tiivisti tuomariston ajatukset joka on sitä mieltä että Street Food valtaa koulutkin positiivisilla ja terveillä vaihtoehdoilla.

Totuus tulee lasten suusta: Meidän kouluruoka on maailman parasta.

Kuva: Kouluruokakilpailu / Continental Foods Finland Oy