19.10.2020 - 11:28

Kajaanin kaupunki jakaa Elias Lönnrot -palkinnon

Elias Lönnrotin patsas
Kajaanin kaupunki jakaa perjantaina 23. lokakuuta kahdeksannen kerran Elias Lönnrot -palkinnon.

Kalevalan 150-vuotisjuhlavuonna 1985 perustettu palkinto annetaan suomalaiselle tai ulkomaiselle tieteenharjoittajalle tai taiteilijalle erittäin arvokkaasta teoksesta tai arvokkaana pidettävästä muusta työstä, joka liittyy Kalevalaan, Kantelettareen ja Elias Lönnrotin elämäntyöhön.

Viiden vuoden välein jaettavan palkinnon ovat aiemmin saaneet kanslianeuvos Väinö Kaukonen, ohjaaja Paavo Liski, muusikko, professori Heikki Laitinen, professori Lauri Honko, tanssija, koreografi Reijo Kela, filosofian tohtori, tutkija Heikki Rytkölä sekä kirjailija, sarjakuvataiteilija Mauri Kunnas.

Palkinnon suuruus on nykyään 4500 euroa ja päätöksen palkinnon saajasta teki liikunta- ja kulttuuriasioiden neuvosto viime keväänä. Palkinto oli tarkoitus luovuttaa heinäkuussa Kajaanin Runoviikon avajaisissa, mutta koronapandemian vuoksi palkinnon julkistaminen ja luovutus siirtyi syksyyn.

Palkintotilaisuus pidetään perjantaina Kaukametsän Kouta-salissa klo 18. Tilaisuuden aluksi kuullaan musiikkiopiston oppilaiden esittämää kantelemusiikkia, minkä jälkeen neuvoston puheenjohtaja Päivi Huusko julkistaa palkinnon saajan. Palkittava henkilö pitää lopuksi esitelmän aiheesta Lönnrot, Kainuu ja rajarauha. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lisätietoja Antti Mäkinen, museonjohtaja, p. 044 7100450 (antti.makinen(at)kajaani.fi).