4.12.2019 - 19:01

Kajaanilainen vuoden vanhus 2019 on Erkki Heinonen - lämpimät onnittelut

Ruusu2

Ikäihmisten joulujuhlaa vietettiin Kaukametsän salissa 4.12.2019. Tilaisuudessa julkistettiin vuoden vanhus 2019. Tänä vuonna Kajaanin vanhusneuvosto valitsi Kajaanin vuoden vanhukseksi Erkki Heinosen. Valintakriteereitä ovat, että henkilö on yli 80-vuotias ja edellisen vuoden aikana toiminnassa mukana vielä aktiivisesti.

Lestijärvellä, syntynyt Erkki Heinonen on 85 vuotias.

Erkki Heinonen pääsi v. 1953 Kajaanin seminaariin opiskelemaan ja hän valmistui kansakoulun opettajaksi 1958. Armeijan jälkeen Erkki Heinonen oli yhden lukuvuoden opettajana Muhoksella Pohjolan Poikakodissa, josta vuonna 1961 hän siirtyi Paltamoon, jossa oli opettajana eläkkeelle saakka eli vuoden 1994 kevääseen. Kajaaniin Erkki Heinonen muutti Paltamosta 31.12.2003.

Erkki Heinonen oli mukana Paltamon Sotainvalidien toiminnassa sihteerinä sekä puheenjohtajana ja mukana myös Paltamon sotaveteraanien toiminnassa ja osan ajasta hallituksen jäsenenä. Erkin tehtävänä oli kerätä materiaali ”Paltamon sotaveteraanit” -kirjaa varten. Hän sai tehtävän suoritettua ja kirja julkaistiin 4.9.2004.

Erkki Heinonen kokosi Paltamon Urheilijoiden 75-vuotishistorian, joka ilmestyi v. 1999.

Erkki Heinonen oli perustamassa Heinosen sukuseura ry:n  v. 1992 ja toimi seuran puheenjohtajana 20 vuotta. Erkki myös kirjoitti Heinosen sukukirjan v. 1998 ja täydennyspainoksen v. 2010 sekä toimitti sukulehteä 12 vuotta. Oma nuoruusvuosien elämäkerta ilmestyi v. 2018.

Eläkeliiton Kajaanin yhdistyksekseen Erkki liittyi ”Uutterat Pojat” lauluryhmään ja oli myös useita vuosia hallituksen jäsenenä. Vuodesta 2015 lähtien Erkki Heinoinen on ollut ensin Uutterien Poikien ja sitten 2017 lähtien (naisten tultua mukaan) Iloistenlaulajien vetäjänä ja on edelleen.

___________
Aikaisemmat vuoden vanhukset

Kajaanin vanhusneuvoston aloitteesta vuoden vanhus valittiin ensimmäistä kertaa Kajaanissa vuonna 2002. Valinta julkistettiin vanhusten viikon pääjuhlassa 11.10.2002. Vuoden 2002 vanhukseksi valittiin Helvi Torvinen, v. 2003 Uuno Pitkänen, v. 2004 Nina Piirainen, v. 2005 Esko Pulkkinen, v. 2006 Iikka Pääkkönen, v. 2007 Tuulikki Yli-Lonttinen, v. 2008 Kaisa Taka-Sihvola, v. 2009 Onni Huotari, v. 2010 Ester Säkkinen ja v. 2011 Iikka Alasalmi, v. 2012 Saimi Tikkanen, v. 2013 Aino Karjalainen, v. 2014 Veijo Kesäläinen ja v. 2015 Leena Valtanen, v. 2016 Ani Sinisalo, v. 2017 Onni Ahonpää ja v. 2018 Veikko Jylhänkangas.