25.5.2018 - 10:33

Kajaaniin Walkers-kahvilaan koulutetaan uusia vapaaehtoisia

Walkers kahvila kuva Miikka Kortelainen
Kajaanin nuoret ovat ottaneet 20.4. avatun Walkers-kahvilan omakseen, perjantai-iltoina aikaa kahvilassa on viettänyt tähän mennessä noin 50 nuorta iltaa kohden. Walkersissa aikuiset ja nuoret kohtaavat toisiaan reilulla meiningillä.

Walkers Kajaani avattiin huhtikuun lopulla Ohjaamo Nupan tiloihin osoitteessa Asemakatu 2. Walkers on auki perjantaisin klo 19–24. Walkers-toiminta on nuorisotyötä, joka perustuu vapaaehtoisten aikuisten antamaan aikaan ja läsnäoloon. Toiminta on ammatillisesti ohjattua ja tarkoitettu kaikille alle 18-vuotiaille nuorille.

Nuoret ovat ottaneet Kajaanin Walkersin omakseen, mutta yhtälailla kiinnostusta vapaaehtoistyötä kohtaan on virinnyt aikuisväestön suunnalla. Sen vuoksi järjestämme koulutuksen uusille vapaaehtoisille 12.-13.6. Kajaanissa, Walkers-toimintavastaava Miikka Kortelainen kertoo.

Kavereiden lisäksi Walkersissa nuoria kohtaavat niin nuorisotyön ammattilaiset kuin vapaaehtoistyöntekijät. Walkersiin ovat kaikki nuoret tervetulleita, sellaisina kuin ovat.

Matalan kynnyksen toiminnalle on nyt nuorisotyössä selkeä tarve. Walkers-toiminnassa tavoitetaan usein myös niitä nuoria, jotka ovat jääneet muun nuorisotyön ulkopuolelle, valtakunnallinen Walkers-toimintavastaava Minna Lahtela sanoo.

Walkers-kahvilan kanssa samalla ideologialla toimii myös matkailuautosta muokattu Walkers-auto eli Wauto. Renkaiden päällä liikkuva nuorisotila toimii Kajaanin seudulla syys-joulukussa 2018 sekä toistamiseen vielä kesällä 2019. Sen toiminta nivoutuu tiiviisti yhteen uuden Walkers-kahvilan kanssa. Wauto mahdollistaa nuorisotyön viemisen myös keskusta-alueen ulkopuolelle.

Sinustako Walkers-vapaaehtoistyöntekijä?

Ensimmäiset kymmenen Walkers-vapaaehtoistyöntekijää eli waparia koulutettiin huhtikuun alussa, ja seuraava koulutus järjestetään 12.-13.6. Kajaanissa. Wapareiden merkitys Walkers-toiminnassa on suuri. He antavat aikaansa nuorille, ja edustavat turvallisia ja luotettavia aikuisia nuorten elämässä. Mikäli kiinnostuit koulutuksesta, ilmoittaudu mukaan sähköpostilla miikka.kortelainen(at)kajaani.fi tai vapaaehtoistyö.fi sivustolla 3.6.2018 mennessä. Kaikki mukaan ilmoittautuneet haastatellaan ennen koulutusta.

Walkers-toiminnassa aikuiset kohtaavat nuoria hyvällä ja reilulla asenteella. Walkers-kohtaamispaikoissa voi viettää aikaa kaveriporukalla, yksin tai turvallisten aikuisten seurassa. Tarvittaessa nuorille tarjotaan syvällisempää tukea ja ohjausta elämäntilanteeseensa. Kahvilassa on nuorisoystävälliset hinnat, mutta ei ostopakkoa.

Walkers-toimintaa toteutetaan Kajaanin mukaan tultua 12 paikkakunnalla. Lisäksi lähinnä haja-asutusaleilla toimivat Walkers-autot eli Wautot ja pääkaupunkiseudun lähiöissä Walkers-bussi. Taustayhteisönä näille kaikille toimii Aseman Lapset ry. Walkers-toiminta viettää ensi vuonna 25-vuotisjuhliaan.

Lisätietoja:
Walkers-toimintavastaava / hanketyöntekijä Miikka Kortelainen, Kajaanin kaupunki, puh. 044 715 7128, miikka.kortelainen(at)kajaani.fi
Valtakunnallinen Walkers-toimintavastaava Minna Lahtela, Aseman Lapset ry, puh. 040 777 8683, minna.lahtela(at)asemanlapset.fi
www.walkers.fi
www.facebook.com/kajaaninkaupunginnuorisotyo