8.11.2017 - 10:20

Kainuun uuden sairaalan taiteilijahaku käynnistyy

Kainua - Kainuun uusi sairaala -allianssi
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä etsii kuvataiteilijoita toteuttamaan Kainuun uuden sairaalan tilausteoksia. Uuden sairaalan taideteemana on ”Sydän metsässä”. Teema vahvistaa sairaalan puurakentamista, materiaalivalintoja ja sisustuskokonaisuutta: Kainuulaisen metsän ja luonnon sekä vahvan kulttuuriperinnön halutaan näkyvän myös sairaalan taiteessa.

Taide on tärkeä osa viihtyisää sairaalaympäristöä, jolla tuetaan asiakkaiden, omaisten sekä henkilökunnan hyvinvointia. Taidehankinnoilla pyritään luomaan monitasoinen kokonaisuus, joka alkaa sairaalan piha-alueelta ja jatkuu sisätiloihin. Hankinnoissa huomioidaan valo- ja ympäristötaide, biotaide, kuvanveisto sekä media- ja lavastustaide.

Taitelijat valitaan aiemman tuotannon ja haastatteluiden perusteella. Valinnoissa painotetaan kainuulaisia kuvataiteen ammattilaisia. Taiteilijapankkiin ilmoittautuminen on auki kuukauden ajan, 8.12.2017 saakka.

Taide yhdistyy rakennushankkeeseen

Sairaalaan tilataan sekä itsenäisiä että rakennukseen integroituvia taideteoksia. Tilojen erityisvaatimukset ja teosten sovittaminen kokonaisuuteen edellyttävät, että kuvataiteilijat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä tilaajan, rakentajan ja suunnittelijoiden kanssa.

Kainuun uuden sairaalan suunnittelussa korostuvat turvallisuus, esteettömyys ja kuntoutumisen tukeminen. Myös taiteella halutaan luoda myös moniaistisia ja vuorovaikutteisia kokemuksia.

Uuteen sairaalaan sijoitetaan lisäksi teoksia Kainuun soten taidekokoelmasta sekä mahdollisia lahjoitus- ja lainateoksia. Kainuun uuden sairaalan taidehankkeen kokonaisbudjetti on 400 000 euroa.

Suomen liput itsenäisyyspäivänä 06122016
17.11.2017
Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta. Sisäministeriö on jo usean vuoden ajan määrännyt valtion virastot...