3.4.2019 - 15:23

Kainuun uuden sairaalan logistiikkaterminaali on valmis

Kainua - Kainuun uusi sairaala -allianssi
Kainuun keskussairaalan uusi logistiikkaterminaali on luovutettu tilaajalle. Aikataulun mukaisesti maaliskuun lopussa valmistunut rakennus on ensimmäinen käyttöönotettava uuden sairaalan osa. Terminaalin käyttäjänä toimii Kainuun soten materiaalipalvelut, joka vastaa sairaalan ja koko kuntayhtymän logistiikasta.

Logistiikkaterminaalissa käsitellään sairaalan saapuvat ja lähtevät materiaalit. Esimerkiksi tavaratoimitukset kuljetetaan käyttäjille huoltotunnelia pitkin sairaalan yksiköihin tai varastoautomaatteihin. Jätteet ja pyykit liikkuvat imukuiluissa terminaaliin jatkokäsittelyä varten. Materiaalien lisäksi rakennuksessa on sekä teknisiä että henkilöstötiloja. Turvallisuuden vuoksi terminaali on sijoitettu sairaala-alueen reunalle sivuun muista liikennevirroista.

Logistiikkaterminaalin ja uusien järjestelmien käyttöönotto tehostaa sairaalan tukipalveluita. Tähän liittyen myös uusi tuotantokeittiö on suunniteltu sijoittuvan rakennuksen yhteyteen, kertoo kuntayhtymän johtaja Maire Ahopelto.

Terminaalin kantava runko on teräsbetonia sekä julkisivut kevytelementtejä, ja rakennus on varustettu energiatehokkaalla talotekniikalla kuten muukin uusi sairaala. Rakentamisessa on varauduttu myös muutos- ja laajennustarpeisiin, toteaa Kainua-allianssin projektijohtaja Kimmo Ahonen. Osa koko sairaalaa palvelevista järjestelmistä otetaan käyttöön vasta päärakennuksen valmistuttua, jatkaa Ahonen.

Sairaalan päärakennuksen työt etenevät suunnitellusti kohti lokakuun luovutusajankohtaa. Sisätyövaiheet ja kalustaminen jatkuvat eri kerroksissa ja ensimmäiset tilat ovat jo valmiina toimintakokeita varten.

Kainuulaiset urakoitsijat vahvasti mukana hankkeessa

Uusi sairaala on Kainuun suurin julkinen rakennuskohde, joka työllistää keskimäärin 200 rakentajaa vuoteen 2021 saakka. Hankkeen alkaessa esitettiin epäilyksiä, ettei töitä riitä paikallisille tekijöille, mutta rakentajista kaksi kolmasosaa on ollut kainuulaisia. Urakoinnista vastaavat Skanska Talonrakennus ja Caverion Suomi ovat hyvin löytäneet ammattilaisia eri tehtäviin.

Myös aluekehitysyhtiö Kainuun Etu Oy:n Kainua-hankintaverkosto on auttanut sairaalarakentamisen kumppaniyritysten hankinnassa ja kouluttamisessa. Yhteistyö on ollut tuloksekasta, sillä kainuulaiset yritykset ovat palkanneet lisää työvoimaa sairaalahankkeen urakoihin, ja liikevaihdon lisäykseksi on toistaiseksi arvioitu yli 10 M€.

Erityisesti kainuulaiset talotekniikkayritykset ovat menestyneet hyvin hankkeessa. Sotkamolaisen LVI-Korhosen työntekijöitä hankkeessa on työskennellyt keskimäärin 10 henkilöä. ”Meille tämä urakka on tarjonnut hyvän mahdollisuuden kehittää omaa toimintaamme suurissa projekteissa”, toteaa työnjohtaja Jari Piirainen.

********
Kainuun keskussairaalan tilat ja toiminnot uudistuvat vuoteen 2021 mennessä. Uusi sairaala palvelee koko Kainuun väestöä ja siinä toimivat maakunnan ympärivuorokautinen päivystys sekä keskeiset erikoissairaanhoidon toiminnot, synnytys- leikkaus- ja osastohoidon, mielenterveys- ja päihdetyön sekä Kajaanin perusterveydenhuollon palvelut. Sairaalahankkeen laajuus on 46 000 brm2 ja kokonaiskustannusarvio 159 MEUR.

Hanke toteutetaan yhteisvastuullisella allianssimallilla, jonka osapuolina ovat Kainuun sote-kuntayhtymä, Sweco, Caverion ja Skanska.

Raatihuone kuva Jonna Kallunki
13.6.2019
Kajaani Info palvelee myös Raatihuoneella tänä kesänä. Raatihuoneen infopiste on avoinna 17.6.–14.8.2019 ma-pe klo 11-18 ja la klo 10-14...