11.11.2019 - 19:00

Kainuun sote on varautunut postin lakon tuomiin viivästyksiin postilähetyksissä

Postin lakko alkoi maanantaina 11.11.2019. Arviot lakon vaikutuksista täsmentyvät päivittäin. Lakko koskee osaa Postin palveluista. Sen odotetaan kestävän ainakin kaksi viikkoa. Lakko voi tietää viikkojen viivettä kirjeiden jakeluun.

Turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät työt (mm. ruoka-, elintarvike-, ruokakassi-, lääke-, sairaala- ja muut vastaavat paikalliset ja valtakunnalliset terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät lähetykset) toimivat normaalisti. Postin kautta kuljetettavat Kainuun soten ateriakuljetuksiin lakko ei vaikuta.

Terveydenhuollon kirjeissä tulee viivästyksiä. Lakko hidastaa kuntayhtymän kutsukirjeiden, hoitopalautteiden, laskujen, viranhaltijapäätösten ja muun mahdollisen postin kulkua. Kutsukirjeitä pyritään tarvittaessa korvaamaan puhelinsoitoilla. Mikäli Kainuun soten lähettämien laskujen toimitukset viivästyvät lakon takia ja laskun maksu siirtyy eräpäivän jälkeen, viivästyskorkoa ei peritä.

Kansalaisia kehotetaan käyttämään Kainuun soten sähköisiä palveluita. Palvelut verkossa,  omasote.kainuu.fi, kanta.fi sekä suomi.fi toimivat tavanomaisesti lakosta huolimatta. Palveluihin kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.