1.6.2020 - 10:20

Kainuun Museossa muistoja 1970-luvulta

Kainuun Museo Seitkytluku -näyttelyn kuvituskuva
Kainuun Museon näyttelytoiminta avautuu 1. kesäkuuta uudella näyttelyllä, joka täyttää sekä vaihtuvien näyttelyiden tilan että galleriahuoneen.

Seitkytluku-näyttely tuo muistoja siitä, miten pukeuduttiin, asuttiin ja vietettiin arkea vauhdikkaalla 1970-luvulla.

Musiikin kuuntelu kasvoi räjähdysmäisesti, kun äänilevyjen lisäksi markkinoille tuli musiikkikasetit ja niille omat soittimet. Nuorilla oli aiempaa enemmän rahaa käytössään ja kotimainen musiikkituotanto muuttui iskelmä- ja tanssimusiikista yhä enemmän rock-musiikiksi ja syntyi niin sanottu Suomi-rock.

Muuttoliike maaseudulta kaupunkeihin ja taajamiin oli voimakasta. Vanhoja rakennuksia purettiin ja uusia usein tasakattoisia rakennuksia valmistui asumiseen ja kauppaliikkeille. Lastulevy oli yleinen materiaali seinissä ja huonekaluissa. Sisustusväreinä käytettiin yleisesti voimakkaita vihreän, ruskean ja punaisen sävyjä.

Miesten hiukset olivat yleisesti aiempaa pidemmät. Partamuotia olivat viikset ja leveät pulisongit. Vanhemmilla naisilla oli yleensä tupeeratut tai papiljoteilla kiharretut hiukset. Nuoremmilla naisilla oli muotia pitkät, joskus latvoistaan kiharretut hiukset.

Housuissa oli leveät lahkeet ja farkut yleistyivät kaiken ikäisille. Miesten paidoissa oli leveät kaulukset ja naisten vaatteissa käytettiin suurikuvioisia kankaita.

Peruskoulu-uudistus otettiin Kainuussa käyttöön 1973-1975. Toimistotyössä käytettiin kirjoitus- ja laskukoneita. Ensimmäisiä suuria tietokoneita hankittiin suuriin yrityksiin. Automatiikka lisääntyi, mutta monet työt olivat edelleen fyysisesti raskaita.

Lisääntynyttä vapaa-aikaa käytettiin television katseluun. Väritelevisiot yleistyivät, mutta televisiokanavia oli edelleen vain kaksi. Lottoarvonnat alkoivat 1971 ja suosittuja ohjelmia olivat muun muassa Naapurilähiö, Lauantaitanssit ja missikisat. Urheilukisoissa suuria sankareita olivat pitkän matkan juoksijat ja keihäänheittäjät.

Autojen määrä kaksinkertaistui 1970-luvulla ja autojen nopeudet kasvoivat niin, että teille asetettiin nopeusrajoituksia ja autoihin asennettiin turvavyöt. Ulkomaan matkailussa suosittiin Leningradia, Ruotsin risteilyjä ja Espanjan aurinkorantoja.

Koko 1970-luku ei kuitenkaan ollut yhtenäinen. Vuosikymmenen lopulla muoti oli jo erilainen kuin alussa, musiikkilistojen kärjessä esiintyi yhtä aikaa diskomusiikkia ja uuden aallon rockia ja kodin astiastot muuttuivat. Tummat värit muuttuivat vaaleammiksi ja raikkaammiksi.

Seitkytluku-näyttelyn esineistöstä suuri osa saatiin lainaksi yksityisiltä henkilöiltä. Samoin runsas valokuva-aineisto on pääosin tätä näyttelyä varten museolle lahjoitettua.

Koronapandemian vuoksi näyttely avataan nyt alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin. Näyttelyn kestoa on vastaavasti jatkettu syksylle ja se aiheuttaa muutoksia myös museon loppuvuoden näyttelyaikatauluihin. Seitkytluku-näyttely on esillä 20. syyskuuta asti.

Lisätiedot:
museonjohtaja Antti Mäkinen