16.5.2019 - 17:11

Europarlamenttivaalit 2019

Eduskuntavaalit 2019 banneri (Jukka Laukkanen)
Vuoden 2019 europarlamenttivaalit toimitetaan kaikissa jäsenvaltioissa vaaliajanjaksolla 23.-26.5.2019. Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 26.5.2019. Ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 15.-21.5.2019 ja ulkomailla 15.-18.5.2019.Europarlamenttivaaleissa valitaan 28 jäsenvaltiosta yhteensä 751 jäsentä Euroopan parlamenttiin.

Kajaanin kaupungin Europarlamenttivaalit 2019 sivusto (http://www.kajaani.fi/vaalit)

Äänioikeus

Suomessa toimitettavissa europarlamenttivaaleissa äänioikeutettu on:

1) asuinpaikkaan katsomatta jokainen Suomen kansalainen, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 18 vuotta
2) muun Euroopan unionin jäsenvaltion kansalainen, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 18 vuotta ja jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa 51. päivänä ennen vaalipäivää. Edellytyksenä on, ettei henkilö ole menettänyt äänioikeuttaan siinä unionin jäsenvaltiossa, jonka kansalainen hän on.

Äänioikeus Suomessa toimitettavissa europarlamenttivaaleissa määräytyy väestötietojärjestelmässä perjantaina 5.4.2019 olevien tietojen perusteella.

Tärkeimmät päivämäärät vuoden 2019 europarlamenttivaaleissa

• Euroopan unionin muun jäsenvaltion kansalaisen ilmoitus maistraatille siitä, että hän haluaa käyttää äänioikeuttaan Suomen EP-vaaleissa viimeistään torstaina 7.3. ennen klo 16.
  • Äänioikeustiedot määräytyvät perjantaina 5.4. ja äänioikeusrekisteri perustetaan viimeistään keskiviikkona 10.4.
  • Ehdokashakemukset jätettävä Helsingin vaalipiirilautakunnalle viimeistään torstaina 18.4. ennen klo 16
  • Ehdokasasettelu vahvistetaan torstaina 25.4.
  • Ennakkoäänestys kotimaassa keskiviikosta tiistaihin 15.-21.5.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla keskiviikosta lauantaihin 15.-18.5.

Oikeusministerin vaalisivusto www.vaalit.fi

Väestörekisterikeskuksen vaalit ja äänioikeus sivusto https://vrk.fi/europarlamenttivaalit

Vaalimainokset

Vaalimainosten sijoittamisessa liikenneväylän varteen tulee noudattaa Liikenneviraston ohjeita, jotka on päivitetty vuonna 2017.

Siiri myrsky kuva Loiste
19.6.2019
Siiri-ukkosrintama aiheutti iltapäivällä useita vikoja Loiste Sähköverkon alueella pääosin Sotkamon ja Kuhmon eteläosiin. Urakoitsijan kaikki asentajat on parhaillaan ohjattu vikojen rajaukseen.