16.3.2016 - 14:24

Oikea ruoka oikealle henkilölle oikeaan paikkaan

Kokki2
Bongaa Mamsellin 10 tarinaa!

Oikea ruoka oikealla henkilölle oikeaan paikkaan – kuinka erityisruoanvalmistus tapahtuu Kätönlahden tuotantokeittiöllä?

Kätönlahden tuotantokeittiön dieettikokki Ella Vuorela aloittaa erityisruokavalioiden huolellisen suunnittelun jo edellisenä päivänä esimiehen antamien ohjeiden mukaisesti. Kaikki tarvittava lähtötieto on kerätty dieettikokin työohjekansioksi, koska muistettavia ja tarkistettavia yksityiskohtia on paljon. Näin varmistetaan oikea ruoka oikealle henkilölle. Erityisruokavalion tarpeen on aina määritellyt lääkäri tai terveydenhoitaja ja siitä on toimitettu tuotantokeittiölle asianmukainen todistus.

Erityisruokavalioiden valmistamiseen tarvittavat raaka-aineet ovat hyvässä järjestyksessä erillisessä jääkaapissa, pakastimessa ja hyllykaapissa. Näissä varastoissa säilytetään ainoastaan erityisruoanvalmistukseen tarvittavia raaka-aineita ja tuotteita. Ruoanvalmistukseen valitaan lisäksi tuoreet raaka-aineet juureksista, kasviksista ja kulloinkin tarvittavista lihoista ja kaloista.

Asiakasvaatimusten mukaisesti erityisruokavalioateria voidaan soseuttaa tai kypsentää erillisessä uunissa tai mikroaaltouunissa. Työskentelyjärjestys ja siisteys ovat osa erityisruoanvalmistuksen turvallisuutta ja sen vuoksi ne on muistettava jokaisessa ruoanvalmistuksen vaiheessa. Tässä työtilassa valmistetaan ainoastaan erityisruokavalioita ja siihen tilaan ei tuoda muita raaka-aineita.

Mikro

Oikea annos oikealle henkilölle oikeaan paikkaan varmistetaan yksittäin pakatulla ruoka-annoksella ja annoskohtaisella tuotetarralla. Tarvittaessa tarraan lisätään asiakkaan nimi, jotta sekaannuksia voidaan estää. Dieettikokki huolehtii ja lisää erityisruokavaliot lähteviin kuljetuslaatikoihin viimeisinä. Kätönlahden tuotantokeittiö valmistaa ruokaa noin 23 yksikölle Kajaanin kaupungin pohjoispuolen palveluyksikköön.

Kuvan malliateriassa on tarjolla keliaakikon ja samalla sitrusallergisen lounasateria: broilerikeittoa, salaattia ja vesimeloniviipaleita, rasvatonta maitoa, gluteenitonta näkkileipää ja annospakattu ravintorasva. Oma rasva-annos on sen vuoksi, että toisten asiakkaiden leivänmuruset eivät vahingossakaan päädy keliaakikon ruokaan.

Erityisruokavalioannos

- Marjo Piirainen, kehityspäällikkö