19.11.2018 - 13:43

Kajaanin Veden hinnasto 1.1.2019 alkaen

Vesihuoltopalveluista perittävät maksut on päivitetty Kajaanin Vesi -liikelaitoksen hinnastoon 1.1.2019 alkaen.

Hinnasto on laadittu siten, että vuoden 2019 talousarvion liikevaihto toteutuu talousarvioesityksen mukaisesti huomioiden vesihuoltopalveluiden tuotannossa tapahtuneet kustannusmuutokset sekä pyrkien toteuttamaan mahdollisimman tarkasti taksamallissa 1.1.2009 alkaen käytössä ollutta periaatetta kerättävien käyttö-/perusmaksujen suhteesta 80/20 %. Muutokset tarkoittavat keskimäärin noin 3,2 %:n hinnan nousua kiinteistössä, jolla on käytössä talous- ja jätevesiliittymät. Kustannusvaikutus esim. omakotitalossa, jossa kulutetaan vettä 180 m³/v, on 24,67 €/vuosi (sis. alv 24 %).

Seuraavassa on lyhyesti keskeisiä kohtia 1.1.2019 voimaan tulevasta hinnastosta:

- Talousvesimaksu 1,34 €/m3, korotus 0,03 €/m3 (sis. alv 24 %)
- Jätevesimaksu 2,37 €/m³, korotus 0,09 €/m³ (sis. alv 24 %)
- Talousveden kiinteä perusmaksu on 46,38 €/v (sis. alv 24 %), ei korotusta
- Jäteveden kiinteä perusmaksu on 87,97 €/v, korotus 3,07 €/v (sis. alv 24 %)
- Kerrosalaan perustuva talousveden perusmaksun yksikköhinta on 0,0564 €/k-m², (sis. alv 24 %), ei korotusta
- Kerrosalaan perustuva jäteveden perusmaksun yksikköhinta on 0,1070 €/k-m2, korotus 0,0037 €/k-m2 (sis. alv 24 %)
- Palvelumaksut on päivitetty kustannuksia ja tuottovaatimusta vastaavaksi
- Liittymismaksuihin ei tule muutoksia

Hinnastoon voit tutustua tästä.